Nama Bahagian Keris

Antara lain terdapat kepercayaan bahawa keris mempunyai semangatnya yang tersendiri. Pada bahagian sarung keris ini pula ukuran batangnya tidak begitu lebar tetapi tirus serta berbentuk bulat di bahagian pangkalnya.

Lestari Keris Facebook

Keris jenis ini juga memang sukar untuk diperolehi.

Nama bahagian keris. Pada bagian sor-soran inilah ricikan keris paling banyak ditempatkan. Hanya beberapa orang yang bertuah saja memilikinya. Di Jawa sampir keris dikenali dengan nama warangka ianya mempunyai beberapa bentuk seperti yang terlihat dalam gambar 27 28 dan 29.

Sedangkan jenis keris Sundang gambar 6 sejenis keris yang dipergunakan sebagai senjata untuk menetak dan melibas dan bukan untuk menikam panjangnya di antara 18 58 hingga 24 ½ inci. Ujung keris tuntong keris Nama-nama bahagian ulu dan sarung keris Sampir Batir-batir Batang Tuli-tuli Buntut. Catatan nama bahagian-bahagian ricikan keris ini masih banyak digunakan sampai dengan tahun 1980-an tetapi setelah masa itu nama ricikan yang berasal dari Indonesia mulai banyak digunakan.

Bagian wilahan juga dapat dibagi tiga yakni bagian pucukan yang paling atas awak-awak atau tengah dan sor-soran atau pangkal. Kembang kacang atau tlale gajah. Sedangkan jenis keris Sundang gambar 6 sejenis keris yang dipergunakan sebagai senjata untuk menetak dan melibas dan bukan untuk menikam panjangnya di antara 18 58 hingga 24 ½ inci.

Posted by Unknown 0716 0 Comments. Keris ada tiga bahagian UTAMA iaitu Hulu Bilah dan Sarung. Jenis keris Keris semenajung -asas kepada segala bentuk keris yang berasal daripada Tanah Melayu -Sebilah keris yang berhulu dan bersarungkan kayu.

Nama-nama bahagian ulu dan sarung keris - Sampir - Batir-batir - Batang - Tuli-tuli - Buntut. Ianya dinamakan Keris Bahari dan mempunyai mata yang panjang tirus lurus atau pun berlok sehingga ia juga disebut Keris panjang. Dari seni rekaan ini kita mengenal makrifat keris itu adalah keris PattaniPekaka keris Semenanjung keris SumateraMinang keris Jawa keris Bali keris Bugis atau Sundang Sulu.

Sepukal keris lurus tidak berlok 2. Nama-nama ricikan keris adalah. Sraweyan atau srewehan 6.

Gambar 27 menunjukkan bentuk jalur bulat dan bertanduk sedangkan pada bahagian dagu keris melentik ke dalam dan pada bagian aring keris ianya tajam terbuka keluar. Keris jenis ini ditentukan pada mata ulu dan sarungnya. Keris berasal dari Kepulauan Jawa dan keris purba telah digunakan antara abad ke-9 dan abad ke-14.

Nama bahagian keris Paksi Ganja Dagu Kepala Cicak Leher Perut Sepit Rotan Ekor Kepit Aring. Dari seni reka ini kita mengetahui asal usul keris dan usianya. Nama-nama ricikan keris adalah.

Pada awal tahun 2001 sebutan ganja lebih banyak digunakan daripada aring terutama di Singapura Johor Serawak Sabah dan Negeri Sembilan. Bungkul atau bonggol atau genukan. Nagasastra Keris berlok 13 dengan ukiran kepala naga pada bahagian pangkal mata keris manakala badan naga tersebut berkeluk-keluk mengikut lok di tengah keris hingga ke hujung.

Ri Pandan 89 Ron Dho 10. Bentuk Keris Jawa ini mempunyai lebih dari 100 jenis. Nama-Nama Ricikan Keris adalah.

Perkataan keris dikatakan berasal daripada bahasa Jawa Kuno iaitu malang kerik yang bermaksud be. Ianya dinamakan Keris Bahari dan mempunyai mata yang panjang tirus lurus seperti terlihat pada gambar 5 atau pun berlok seperti gambar 31 sehingga ia juga disebut dengan Keris Panjang. Cherita 9-15 lok 4.

Pada awal tahun 2001 sebutan ganja lebih banyak digunakan daripada aring terutama di Singapura Johor Serawak Sabah dan Negeri Sembilan. Keris ialah sejenis senjata pendek Austronesia yang digunakan sejak melebihi 600 tahun dahulu. Senjata ini terbahagi kepada tiga bahagian yaitu mata hulu dan sarung.

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman Utama. Nama yang digunakan untuk keris berbeza mengikut daerah misalnya sundang di Mindanao kedutan di Bali dan kareh di Sumatera. Pada bagian sor-soran inilah ricikan keris paling banyak ditempatkan.

Sempana 3 5 atau 7 lok 3. Keris sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Nama yang digunakan untuk keris berbeza mengikut daerah misalnya sundang di Mindanao kedutan di Bali dan kareh di Sumatera.

Pada bagian sor-soran inilah ricikan keris paling banyak ditempatkan. Sedangkan jenis keris Sundang gambar 6 sejenis keris yang dipergunakan sebagai senjata untuk menetak dan melibas dan bukan untuk menikam panjangnya di antara 18 58 hingga 24 ½ inci. Lebarnya di antara 1 38 hingga 1 1116 inci.

Blumbangan atau pejetan 5. Keris Budha dan pengaruh India-Tiongkok Kerajaan-kerajaan awal Indonesia sangat terpengaruh oleh budaya Budha dan Hindu. Perkataan keris dikatakan berasal dari bahasa Jawa Kuno iaitu malang kerik yang bermaksud bercekak pinggang.

Nama-nama bahagian ulu dan sarung keris - Sampir - Batir-batir - Batang - Tuli-tuli - Buntut. Keris jenis Sumatra. Keris jenis Ular Lidi ini sememangnya telah diuji keasliannya oleh mereka - mereka yang mempunyai pengetahuan yang tinggi mengenai senjata Pusaka Melayu ini.

Senjata ini memang unik di dunia Nusantara dan boleh didapati di kawasan berpenduduk Austronesia seperti Indonesia Malaysia Singapura Thailand Selatan Filipina Selatan dan Brunei. Keris ialah sejenis senjata pendek Austronesia yang digunakan sejak melebihi 600 tahun dahulu. Lebarnya di antara 1 38 hingga 1 1116 inci.

Lazimnya sarung keris ini diperbuat daripada dua belah kayu yang dicantumkan ada adakalanya cantuman ini meliputi bahagian sampir serta bahagian batangnya yang berlainan. Lambe gajah atau lambe liman. Tikel alis atau wideng.

Bungkul atau bonggol atau genukan 4. Keris Madura Keris ini juga jarang dilengkapkan dengan pendongkok dan hanya menggunakan sebentuk cincin logam yang dihiasi dengan permata. Catatan nama bahagian-bahagian ricikan keris ini masih banyak digunakan sampai dengan tahun 1980-an tetapi setelah masa itu nama ricikan yang berasal dari Indonesia mulai banyak digunakan.

Lemona 19 lok atau lebih 5. Gandik Kembang kacang Belalai Gajah Bibir Gajah Rigi Janggut Tulang Keris Hujung Keris Tuntung Keris. Bagian wilahan juga dapat dibagi tiga yakni bagian pucukan yang paling atas awak-awak atau tengah dan sor-soran atau bidang bawah.

Keris jenis ini ditentukan pada mata hulu dan sarungnya.

Pin Di Download

Lukisan Keris Tahun 5 Cikimm Com

Pin Di Nama Dapur Keris

Keris Wikipedia Bahasa Melayu Ensiklopedia Bebas

Dalami Hobi Kumpul Keris Untuk Jadi Pewaris Pusaka Seni Berita Bahasa Budaya Beritaharian Sg

Kenapa Bilah Keris Bengkang Bengkok Sejarah Keris Melayu Yang Kita Tak Pernah Dengar Soscili

Terjual Kitab Hal Keris Kaskus

Keris Warisan Bangsa 2017

T E X E R E

Keris Kanjeng Kyai Sengkelat Kamardikan Senjata Foto Zaman Dulu Indonesia

Bahagian Keris Pdf Document

Pin Di Download

Pin Di Download

Nota Skema Lencana Keris Perak 2019

Keris Warisan Bangsa Februari 2011

Keris Rekabentuk Tradisional Sem 2 Kajian Lapangan

Pin Di Download

Keris Pusaka Melayu January 2013

Alat Kebesaran Diraja Portal Rasmi


LihatTutupKomentar